Rodzaje stojaków rowerowych i ich zastosowanie

betonowe stojaki na rowery 1

Z samochodów na rowery przesiadają się zwłaszcza mieszkańcy dużych miejscowości. Jednoślady pozwalają bowiem nie tylko ominąć gigantyczne korki, ale też poprawić kondycję i ograniczyć emisję spalin. Ponadto nie wymagają zajęcia dużej powierzchni do parkowania. Wystarczą im niewielkie stojaki. Przyjrzymy się nim bliżej. Zachęcamy do przeczytania o tym, jakie rodzaje stojaków można zobaczyć w mieście, gdzie znajdują swoje zastosowanie i jakimi wyróżniają się zaletami.

Szeregowy stojak na 2 rowery

To bodaj najpopularniejszy model stojaka rowerowego. Dlaczego? Ponieważ umożliwia zaparkowanie wielu jednośladów w tym samym momencie. To bezpośrednio wynika z jego konstrukcji. Szeregowy stojak na 3 rowery pozwala włożyć przednie lub tylne koło i podpiąć je do aluminiowego bądź stalowego profilu.

Rowerzyści szczególnie cenią sobie takie rozwiązanie, ponieważ jest wygodne i bardzo proste w użyciu. Z kolei inwestorzy doceniają je za niewielkie wymiary oraz modułowość. Jeśli chodzi o tego typu stojak na rowery wymiary wynoszą ok. 50x25x19 cm. Liczba modułów w jednej konstrukcji jest praktycznie nieograniczona. Najczęściej spotyka się modele mieszczące 3-6 rowerów jednocześnie.

Gdzie zamontować stojaki szeregowe? Najlepiej w miejscach często odwiedzanych przez rowerzystów. Mogą to być parki miejskie, okolice centrum i urzędu miasta, a także parkingi podziemne czy punkty handlowe. Wystarczy kilkanaście modułów, aby zachęcić rowerzystów do przyjazdu.

Stojak na rowery typu barierka

Barierki są bardzo wygodne w użytkowaniu. Pozwalają bowiem przyczepić rower na wysokości ramy i równolegle do osi. Nie trzeba więc schylać się, aby zabezpieczyć swój środek transportu. Niestety niesie to za sobą pewne ograniczenia. Jakie konkretnie? Przede wszystkim trzeba pamiętać, że to typowy stojak na dwa rowery. Można je zamocować po obu stronach barierki, ale nie pozostaje miejsce na żaden dodatkowy pojazd. Co więcej, pomiędzy jednym a drugim stojakiem trzeba pozostawić przynajmniej 1-1,5 m odstępu. W przeciwnym wypadku zaparkowanie roweru będzie bardzo trudne, jeśli nie niemożliwe.

Trudno jednak zaprzeczyć wyjątkowym walorom estetycznym. Stojak na rowery zewnętrzne typu barierka sprawdzają się wobec tego w miejscach reprezentacyjnych, gdzie jest bardzo dużo przestrzeni lub nie odwiedza ich wielu rowerzystów.

Stojak pod rower z metalu

Oba wymienione powyżej rodzaje stojaków można wykonać z różnych materiałów. Jednym z najczęściej wykorzystywanych w tym celu są metale, zwłaszcza stal nierdzewna i aluminium. To bardzo dobry surowiec ze względu na jego parametry wytrzymałościowe oraz ochronę przed czynnikami atmosferycznymi. Trzeba jednak pamiętać, że metalowy stojak na rowery wygląda estetycznie, ale trzeba o niego dbać. Regularna konserwacja jest wymagana, jeśli chce się utrzymać wszystkie jego walory.

Stojak na 2 rowery z tworzyw sztucznych

To bodaj najrzadziej używany materiał do tworzenia stojaków. Wynika to z faktu, że tworzywa sztuczne nie należą do odpowiednio trwałych materiałów. A tym właśnie powinien się wyróżniać miejski stojak Rower musi mieć solidne oparcie, aby nie doszło do kradzieży. Dlatego stosuje się je niemal wyłącznie w prywatnych garażach albo parkingach podziemnych na strzeżonych osiedlach. Ich główną zaletą jest niewielka cena.

Betonowe stojaki na rowery zewnętrzne

Największym uznaniem cieszą się ostatnio modele z betonu architektonicznego. Wyróżnia się on licznymi zaletami, wśród których należy wymienić świetny wygląd oraz niezwykłą trwałość. Na dodatek betonowe stojaki do rowerów nie wymagają szczególnych zabiegów konserwacyjnych. W związku z tym są zdatne do eksploatacji nawet przez dekady.

Warto zauważyć, że betonowy stojak pod rower doskonale wpisuje się w miejską tkankę. Sprawdza się więc zarówno w reprezentacyjnych miejscach, jak i na obrzeżach miasta. Ponadto jest stosunkowo tani, a jednorazowa inwestycja posłuży wiele lat. Nic więc dziwnego, że beton architektoniczny coraz częściej służy do tworzenia profesjonalnych stojaków na rowery zewnętrzne.